Beste Bezoeker,
Nu ben ik op zoek naar mensen om mee samen te werken voor het verbeteren van de veiligheid bij groepsvervoer per taxi.
Van ” www.voordejeugddag.nl ” ontving ik een uitnodiging, om een pittige discussie aan te zwengelen.
Dat wil ik gaan doen over ( het gebrek aan ) veiligheid in de taxi.
Een vereiste voor inzending is dat ik samenwerk met “een andere organisatie”.
Als taxichauffeur breng ik mensen naar het speciaal onderwijs, werk of hun dagbesteding.
Door mijn werk weet ik waar de knelpunten zitten.
Maar in mijn rol als werknemer, kan ik alleen iets doen voor mijn eigen passagiers.
Ik ben ook ervaringsdeskundige, in 1980 werd ik ook met een busje naar school gebracht.
De sluitingsdatum voor inzending is 28 maart 2023.
Datum van uitvoering is maandag 11 september 2023
Locatie : Zaandam
Ik vind dat er ( jaarlijks ? ) een ontruimingsoefening gehouden moet worden,
zodat de meeste mensen na een aanrijding weten wat zij wel en niet moeten doen.
Dat is niet alleen om de passagiers iets te leren, maar ook voor de chauffeurs.
Want die krijgen alleen een theoretische cursus over wat te doen na een ongeluk.
Door samen te oefenen wordt vanzelf duidelijk wat de knelpunten zijn.
Bijvoorbeeld dat de gevarendriehoek, brandblusser en de gele hesjes zijn opgeborgen
onder zitting naast de chauffeur, daar kun je niet bij als er iemand op zit.
Sommige mensen kunnen wegens hun beperking helemaal niets met een dergelijke oefening.
Hen moeten we daar ook niet mee lastig vallen, maar de meeste passagiers zullen hier wel iets, of heel veel aan hebben.
Verder vind ik dat één veiligheidshamertje niet genoeg is voor 7 zitplaatsen achter in een busje.
Voor het gebruik van een gordelkapje moeten de ouders schritelijk toestemming geven.
Maar de chauffeur kan/mag/moet wel zelf besluiten om het kinderslot te gebruiken, dat vind ik vreemd.
Onderwerpen een ontruimingsoefening kunnen zijn :
– Volg de aanwijzingen van de chauffeur op.
– Wat te doen na een aanrijding ? ( in de taxi blijven of er uit ?)
– Geef iedereen een geel hesje ( kan de passagier die voorin zit deze doorgeven naar achteren ? )
– Het gebruik van een veiligheidshamer ( hoe een gordel snijden en raam in slaan )
– Geef de veiligheidshamer na gebruik aan iemand anders.
– Verlaat je de taxi via het raam ? Leg dan je jas over de rand met glas.
– Bij elkaar blijven op een veilige plaats.
De rede dat dit steeds belangrijker wordt is dat er steeds meer elektrische taxibusjes komen.
En elektrische auto’s kunnen bijvoorbeeld door een aanrijding in brand vliegen.
Als de accu”s eenmaal branden gaat het heel snel . https://www.youtube.com/watch?v=t2adVW6bTkQ
Groetjes,
Peter Kurvers
06-20252249