Vrijetijdsbesteding en wonen – verslag ACK avond 14-2-2017

Dinsdagavond 14 februari was er een Auticafé in de Juliana van Stolbergschool in Castricum. Het onderwerp was dit keer: vrijetijdsbesteding en wonen. Ron Koppies van Autstekend en KopZorg Marcha Luitjes van Joy Living waren uitgenodigd om een inleiding te houden. Nadat de vrijwilligers en het bestuur de zaal in orde hebben gemaakt, starten we om 20.00 uur. Nanette opent de avond met het vertellen over het programma en waar Auticafé Kennemerland voor staat

Ron Koppies is kinderpsycholoog. Het viel hem op dat als ouders eenmaal met hun kind met gedragsproblemen bij hem kwamen, het moeilijk was om daar de onderliggende oorzaak bij te behandelen. Vaak waren de gedragsproblemen al vergevorderd, dat hij baalde dat hij het kind niet vijf jaar eerder had gezien. Zo kwam hij op het idee om een laagdrempelig opvoedcafé in Alkmaar te starten. De stap naar een psycholoog is groot en zo hoopte hij de kinderen met gedragsproblematiek eerder te zien. KopZorg kwam in 2007 in het centrum van Alkmaar en werd een succes.

Rond 2010 sprak hij met een goede vriend over diens zoon Bram, een jongen met autisme. De vriend had veel opvoedproblemen met zijn zoon, maar wat ze beiden heel leuk vonden en altijd een succes was, was samen koken. Zo kwamen ze op het idee om een kinderkookcafé te starten voor kinderen met autisme. Ze hebben al snel een leuke club kinderen die elke week komen koken met elkaar. Ze leren samenwerken, koken en ze boeken successen. Ook is het fijn voor de kinderen dat ze echt bij een club horen.

Hierna volgt in 2012 een stadstuin, die opgezet wordt door sponsorgeld op te halen met de CityRun in Alkmaar. Op 1 juli 2017 zal hier ook de Auticafé-picknick gaan plaatsvinden.

In 2013 volgt er een studiehuis, waar kinderen met autisme op het voortgezet onderwijs worden geholpen met het plannen van huiswerk en waar een rustige plek geboden wordt om huiswerk te maken.

In 2015 komt er een beschermd-wonen groep fase 1 in Alkmaar.
Ook starten ze een Chill Aut, voor sociale contacten, vanaf 12 à 14 jaar ongeveer. Het is leuk om te zien, dat de groep jongeren een eigen Whatsapp groep is gestart en bij elkaar afspreken om bijvoorbeeld een film te kijken. Ouders staan vaak (met trots) te kijken, dat er ineens vrienden over de vloer komen bij hun kind.

Er komen vragen uit het publiek. Hoe regel je het financieel? Kan je volledig stagelopen bij jullie? Of is het deels via PGB? En ook een belangrijke vraag: Hoe is de doorstroom naar de ‘echte’ wereld? Zijn er kinderen in staat zich te redden in een normaal bedrijf als werknemer? Ron zegt dat er inderdaad uitstroom is, maar niet zonder een soort overdracht. Hij gaat graag langs om toe lichten waar de persoon goed in is en waar eventueel rekening mee gehouden moet worden.

 

Na de pauze is het de beurt aan Marcha Luitjes om ons te vertellen over wonen.

Marcha werkt bij Joy Living als woonbegeleider en heeft zelf ook autisme. Haar zoon heeft autisme en haar vader ook.

Ze begint haar verhaal met een uitleg over vier soorten woonvormen: Gesloten wonen, Beschermd wonen, Groep wonen en Ambulant wonen. In alle vormen is er gespecialiseerde begeleiding.
Marcha legt uit wat de woonvormen de cliënten biedt. En voor wie welke vorm geschikt is. Daarna legt ze uit hoe het voortraject in z’n werk gaat; welke stappen er doorlopen moeten worden. Helaas is er wel een wachtlijst, maar de wachttijd blijft in meestal beperkt. Ze laat foto’s zien van de huizen, dat ziet er erg mooi en huiselijk uit.
Ze besluit haar verhaal met de kernwaarden van Joy Living: Betrokken, Veilig, Ontwikkeling, Doelgericht en Samenwerken.

Dan is het tijd voor het 1-minuutje. Nanette begint met te vertellen dat we informatie hebben over zwemles. We merkten dat die vraag vaak gesteld wordt. De tips zijn:

Zwembegeleiding in Heiloo. Bij zwembad Loos, op zaterdagochtend starten ze om 7.30 uur. Geheel begeleid door vrijwilligers van Stichting Gehandicapten Sport Heiloo, als ouders heb je continu zicht op je kind. Deze begeleiding is vooral bedoeld om kinderen watervrij te maken. 

Zwemles voor kinderen met een beperking bij de Waterakkers in Heemskerk. Twee bestuursleden hebben hier goede ervaring mee. Je zwemt mee met je kind en krijgt samen les van een juf. Op zaterdag. Tijd afhankelijk van het niveau.

Een mevrouw uit het publiek vult aan met de tip gehandicapten zwemles in Castricum, bij de Witte Brug. Van 18.30 uur tot 19.30 uur.

Een mevrouw uit het publiek stelt de vraag of er iemand ervaring heeft met de keuze om zijn jongvolwassen kind definitief te laten afkeuren? En dan een Wajong-uitkering te laten ontvangen, of om dit uit te stellen, met als gevolg dat haar dochter moet gaan solliciteren. Dit lijkt haar geen goed moment voor haar dochter, omdat ze nog maar net de diagnose heeft gehad en ze nu heel andere dingen aan haar hoofd heeft. Vanuit het publiek komen verschillende reacties en advies.

Dan volgt de tip voor Villa Abel, een studiefaciliteit in Leiden.

Annegien, werkzaam bij een fysiotherapeut in Uitgeest vertelt over het Fitkids plan waarmee zij start. Dit is voor kinderen van 6 tot 16 jaar om te starten met sporten. Mocht je niet in Uitgeest wonen en het te ver weg vinden, dan kan je Annegien toch benaderen en zoekt ze samen naar een alternatief in de buurt. De vraag komt of dit onder fysiotherapie valt in de zorgverzekering, maar ze legt uit dat dit onder groepsvorm valt in de zorgverzekering.

Tot slot geeft Mirjam de tip voor Autstede. Autstede is een vrijwilligersorganisatie die weekenden organiseert voor kinderen met ASS en/of ADHD. Wat Autstede onderscheidt van andere initiatieven is dat ouders en broertjes/zusjes ook mee mogen.

Fijn om te zien dat er zo goed gebruik is gemaakt van het 1-minuutje! Mocht u aanvullingen of andere tips hebben kunt u dat altijd in onze (besloten) Facebook-groep delen of mailen naar: info@auticafekennemerland.nl

Petitie – Logeerhuis Schoorl moet blijven.

Op 1 Juli 2017 gaat het logeerhuis Klein Zwitserland (Van GGZ instelling Triversum) in Schoorl noodgedwongen sluiten. De financiële middelen zijn aanwezig bij de gemeentes, maar worden beperkt aan jeugdwet besteed.

Dit is voor veel ouders/verzorgers en kinderen een grote klap. Dit logeerhuis is voor kinderen met een indicatie kortdurend verblijf, zodat ze 1 weekend in de maand en in de schoolvakantie’s er naar toe kunnen. Ze doen leuke uit stapjes met de kinderen. En de kinderen kunnen met elkaar spelen en zijn niet anders, want iedereen daar heeft zijn eigen beperking.

Ze leren er ook sociale vaardigheden, en samen spelen zo komen ze even uit hun sociale isolement. Ook voor ouders/verzorgers is het fijn, ze kunnen dan even bijtanken of even tijd maken voor eventuele broers of zussen.

Met deze sluiting zijn wij het uiteraard niet eens, en hopen dus ook veel handtekeningen op te halen. Laat uw stem horen “logeerhuis Schoorl mag niet sluiten!”


Inmiddels is er bekend gemaakt dat het logeerhuis een half jaar langer open blijft, tot Januari 2018. Maar we gaan voor veel langer!

Teken de petitie

Ps: Vergeet niet je handtekening te bevestigen
via de link in de email die je krijgt.
(Petitie opent in nieuw scherm)

Autisme en passend onderwijs – Een verslag van een goed bezochte avond – Verslag ACK 01-11-2016

Onderstaand verslag is gemaakt naar aanleiding van de Auticafé Kennemerland Thema avond van 1 november 2016.


Nadat het bestuur en de vrijwilligers de zaal in orde hebben gemaakt en de koffie staat te pruttelen, komen de eerste bezoekers binnenlopen. Bij binnenkomst loop je eerst langs de uitgebreide foldertafel en boekentafel, waar van alles ligt met betrekking tot autisme. Folders mogen uiteraard meegenomen worden.

Om 20.00 opent Nanette de avond met een korte uitleg van het Auticafé Kennemerland. Annelies Castricum wordt voorgesteld als nieuw bestuurslid en is verantwoordelijk voor de PR van het café.

Vanavond zullen er 2 sprekers zijn: Astrid Ottenheym, Algemeen directeur Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland (ppo-nk.nl) en Katinka Slump (adviesonderwijsrecht.nl), zij is onderwijsjurist en strijdt voor het recht op onderwijs voor ieder kind. Beide dames werken in het belang van het kind.

Astrid begint haar verhaal met de vraag ‘Wat betekend passend onderwijs?’ Er komen verschillende geluiden uit het publiek. ‘Falend onderwijs’ wordt er gezegd maar ook ouders die zeer tevreden zijn.
Astrid legt uit wat er is veranderd sinds de verdwijning van het rugzakje en met de intrede van het samenwerkingsverband sinds Passend onderwijs. En dat de samenwerkingsverbanden lokaal werken, over 1 of meerdere gemeentes. En ze verteld dat elk samenwerkingsverband zelf mag invullen hoe ze werken. Astrid verteld over hoe het gaat in Noord-Kennemerland, in haar organisatie. Als je kind op school tegen moeilijkheden aanloopt, ga je als ouders eerst naar de leerkracht, daarna zal een gesprek volgen met de leerkracht, evt de IBer, de ouders en iemand van het samenwerkingsverband. Samen zoek je naar een passende oplossing voor het kind.
Astrid legt uit waar de grens loopt van Noord-Kennemerland en toont een kaart hoe de samenwerkingsverbanden zijn verdeeld in Nederland.

Na de pauze begint Katinka met een compliment richting Astrid: haar organisatie heeft het heel goed voor elkaar.
Daarna begint ze haar verhaal, Nederland heeft een heel bijzonder onderwijsstelsel. Er is pas een onderwijsplicht sinds 1969. Ze neemt ons mee hoe dat ontstaan is, na de WOII. Dan legt ze uit wat dat nu voor ons betekend en wat er is veranderd sinds Passend Onderwijs zijn intrede heeft gedaan. Ze benadrukt dat er vooral veel ontkenning, angst, macht en kwetsbaarheid is. Ontkenning is een kind dwingen naar een school te gaan waar het zich niet thuis voelt. Ze verteld over een geval van een zwaar autistische jongen die, na een moeilijke en dappere strijd van zijn moeder, wereldonderwijs thuis krijgt. Over actievoerders, klokkenluiders, onderwijsvluchtelingen en vluchtelingen.

Dan verteld ze over de angst voor de leerplichtambtenaar, de jeugdbescherming en hoe de ouders in Nederland hun stem zijn verloren aan de schoolbestuurders. Sommige schoolbesturen zijn zo groot, dat het voor ouders onmogelijk is om iets voor elkaar te krijgen voor hun kind.
Het regulier onderwijs in Nederland is ingericht voor 90% van de jeugd, de overige 10% zijn verdeeld in groepen, zoals kinderen met autisme bijvoorbeeld. Het is een kleine groep, maar toch vind je steun bij elkaar als ouders en wordt je meer gehoord. Maar wat als jou kind zo bijzonder is dat het een eenling is, dan ben je als ouder alleen die voor zijn kind strijdt.
Er volgt een uitleg over welke positie je als ouder hebt in het onderwijssysteem en waar het samenwerkingsverband staat. Ook legt ze uit dat iedere school een budget heeft, waarmee ze bepalen wanneer en wat uitgegeven gaat worden. Vaak komt dit in een gesprek naar voren dat er moeilijk budget te krijgen zou zijn. Dit is het probleem van de school en niet van de ouder. Probeer te voorkomen dat dit probleem bij jou, als ouder neergelegd wordt.

Helaas moet er een einde gemaakt worden aan de avond. Heel jammer, want er zijn zoveel vragen en verhalen die nog verteld kunnen worden. Er wordt gevraagd of er alsjeblieft een vervolg kan komen op dit onderwerp, dat zo leeft.

Hieronder volgen een aantal artikelen die Katinka heeft uitgelegd:

Artikel 23 lid 2 Grondwet
Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van
de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van
onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en
de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander
bij de wet te regelen.

 

Artikel 8 WPO
Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een
ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het
wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de
leerlingen.

 

Art. 29 Kinderrechtenverdrag
De Staten die partij zijn, komen overeen dat het onderwijs aan
het kind dient te zijn gericht op de zo volledig mogelijke
ontplooiing van de persoonlijkheid, talenten en geestelijke en
lichamelijke vermogens van het kind;
op het bijbrengen van eerbied voor de ouders van het kind,
voor zijn of haar eigen culturele identiteit, taal en waarden,
voor de nationale waarden van het land waar het kind woont,
het land waar het is geboren, en voor andere beschavingen dan
de zijne of de hare;

Astrid Ottenheijm

Astrid Ottenheijm

Katinka Slump - © Peter Sneaterse

Katinka Slump

Bericht wordt gearchiveerd op 13-2-2017

Activiteitenmiddag voor jonge mantelzorgers

Socius organiseert samen met MaatjeZ op zondag 19 november 2016 een middagactiviteit voor jonge mantelzorgers van 14.00 tot 17.00 uur in Paviljoen Westerhout, waarbij de ontmoeting met elkaar centraal staat en er twee workshops aangeboden worden.

Als jonge mantelzorger weet jij hoe het is om veel ballen in de lucht te houden.
Zorgen voor een ander is een last en kan veel druk geven. Je hebt niet vaak tijd om leuke dingen te doen.
Toch is ontspanning nodig. Alleen zo kun je op adem komen en straks, vol met energie, weer verder gaan.
Kom daarom op 19 november naar Beverwijk voor een geweldig leuk evenement.
Dat is gratis voor alle jonge mantelzorgers uit Beverwijk, Heemskerk en Velsen.
Zien wij jou daar ook?

 

Aanvullende informatie kan je vinden in bijbehorende flyer, welke je als PDF bestand kunt downloaden.

Bekijk de flyer

Bericht wordt gearchiveerd op 20-11-2016

Cursus ‘Autisme voor grootouders’ – oktober 2016

logo_mee-en-de-weringMEE & de Wering uit Heemskerk start op 28 oktober 2016 weer een cursus ‘Autisme voor grootouders’

Grootouder zijn van een kleinkind met autisme kan extra vragen of zorgen met zich meebrengen. U heeft bijvoorbeeld behoefte aan informatie over autisme. Of u wilt graag meer weten over de communicatie. In deze cursus wordt uitgelegd wat autisme is en krijgt u handvatten aangereikt hoe u er mee om zou kunnen gaan. Ook kunt u ervaringen delen met andere grootouders.

 

Aanvullende informatie kunt u vinden in bijbehorende flyer, welke u als PDF bestand kunt downloaden.

Bekijk de flyer

Bericht wordt gearchiveerd op 1-11-2016

Heeft u vragen over passend onderwijs?

Favicon-Auticafe-64x64Dinsdag 1 november 2016  is het onderwerp van het volgende café “Passend onderwijs”.

Er is een verzoek van de sprekers: Heeft u vragen over passend onderwijs? Stel ze alvast! Dan kunnen ze zich er op voorbereiden. U kunt uw vragen mailen naar: info@auticafekennemerland.nl

Graag vóór 18 oktober 2016.

Bericht wordt gearchiveerd op 19-10-2016

Voorzitter ACK legt functie neer

Afgelopen week heeft Jeannette aangegeven terug te treden als voorzitter van het ACK.

pb_20160124D300-0030Beste mensen,

Hierbij wil ik mededelen dat ik mijn functie als voorzitter van Auticafé Kennemerland heb neergelegd. Dit doe ik met spijt maar omstandigheden met mijn kinderen, familie en mijn eigen lijf maken dat ik prioriteiten móet stellen.

Ik heb vanaf het begin aan de doorstart van Auticafé Kennemerland mogen meewerken; het maken van het nieuwe logo, voorzitten, notulen maken, bedrijfsplan en Facebook groep maken, samen brainstormen… ik denk er met veel plezier aan terug. Ik ben trots op wat we in zo’n korte tijd hebben neergezet en zal wanneer ik het fysiek weer kan het auticafé blijven bezoeken.

Ik wil het bestuur bedanken voor de vruchtbare en soms hilarische samenwerking en wens iedereen alle goeds toe voor de toekomst!

 

Jeannette Hoek

 

We danken haar voor haar betrokkenheid en inzet.
Nanette zal voorlopig optreden als interim voorzitter.

Bericht wordt gearchiveerd op 1-10-2016

Beleef autisme samen met ervaringsdeskundigen – Verslag ACK -10-05-2016

De eerste Auticafé thema avond -nieuwe stijl- is inmiddels achter de rug en we kunnen terugkijken op een zeer goed geslaagde avond!
Niet alleen was de belangstelling erg groot (met zo’n 50 stoelen bezet was de zaal nagenoeg vol) maar ook de gastsprekers Jellienke Winters en Gijs Horvers wisten de mensen van begin tot het einde te boeien.

pb_20160510D7200-0021In het eerste deel van de avond spraken ze over hun jeugd en het groeiende besef dat ze ‘anders’ waren dan hun leeftijdsgenoten. Dit verhaal werd aangevuld met foto’s uit hun jeugd- en studieperiode.

Toen ze eenmaal de diagnose Autisme hadden gekregen, hebben ze er hun missie van gemaakt om zo veel mogelijk mensen te laten begrijpen wat Autisme inhoud en dat je er goed mee kan leven.

“Mensen met Autisme zijn niet dom en emotieloos. Ze zien alleen de wereld net even anders dan mensen zonder Autisme.”

 

Het tweede deel van de avond stond in het teken van “Autisme zelf beleven”.
Zo kon je aan de hand van een aantal eenvoudige opdrachten ervaren hoe je, door het ontbreken van subtiele stukjes informatie in de instructies, niet in staat bleek te zijn deze snel tot een goed eind te brengen.

pb_20160510D7200-0086 ACK - 10-5-2016 ACK - 10-5-2016Het maken van een puzzel van slechts acht stukjes bleek een moeilijke opgave te zijn, omdat de enige uitleg was: “Maak de puzzel” en daarbij een logisch uitziende afbeelding werd getoond.
De puzzelstukjes leken wel op de afbeelding, maar de uiteindelijke puzzel was volstrekt anders als het voorbeeld. De mensen gingen op de automatische piloot aan het puzzelen en merkten dat er iets niet klopte, hierdoor duurde het langer dan je zou verwachten om zo’n puzzel te maken. Tijdens het puzzelen werden de mensen aangesproken op hun traagheid “Zo’n simpel puzzeltje zou je nu toch al af moeten hebben?” waardoor ze geïrriteerd raakten en nóg langzamer werden.

Mensen met Autisme zien en ervaren heel veel zaken zoals deze puzzelopdracht, niets is direct logisch en zonder goede informatie kan je vastlopen en problemen krijgen. Hieruit blijkt dat hun informatieverwerking anders verloopt dan bij mensen zonder Autisme.
Autisme is immers een informatie verwerkingsstoornis.

Het eerst Auticafé Kennemerland is een hele gezellige en leerzame avond geweest en de reacties die we kregen waren lovend.

Het volgende Auticafé Kennemerland is op dinsdagavond 20 september en gaat over Autisme en een verstandelijke beperking.   Spreker is Cecile Blansjaar, Orthopedagoog / Autisme specialist.

Zie de agenda voor aanvullende informatie, locatie en aanmeldadres.

 


 


 

Bericht wordt gearchiveerd op 1-7-2016