Autisme en conflicthantering – verslag ACK avond 16-5-2017

Op dinsdagavond 16 mei was alweer het 2e Auticafé van 2017. Locatie zoals altijd de Juliana van Stolbergschool te Castricum. Het thema van de avond was deze keer; autisme en conflicthantering. Hiervoor was uitgenodigd Anneke Eenhoorn om de avond in te leiden. Anneke is psychotherapeut en klinisch psycholoog bij Stichting De Praktijk.

Met vereende krachten wordt de zaal in orde gemaakt, waarbij iedereen zijn eigen taak heeft. Als de koffie staat te pruttelen, komen de eerste bezoekers al binnenlopen. Het belooft een drukke avond te worden met ongeveer 50 vooraf aangemelde bezoekers.
Bij binnenkomst loop je ook langs de uitgebreide folder- en boekentafel, waar van alles ligt met betrekking tot autisme. Folders mogen uiteraard meegenomen worden, iets waar gretig gebruik van wordt gemaakt.

Om 20.00 uur opent Nanette de avond en heet iedereen welkom. In het kort neem zij het programma van de avond door. En vertelt ook onder meer waar Auticafé Kennemerland voor staat en wat ze doen. Hierna geeft ze het woord aan Anneke Eenhoorn.

Anneke EenhoornAnneke begint te vertellen wat autisme nu precies inhoudt. En hoe een persoon met autisme kan reageren op allerlei prikkels en gebeurtenissen in zijn of haar omgeving. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben. En dat kan leiden tot allerlei conflicten. Als voorbeeld noemt ze Mira, een 14-jarig meisje. Zij zit in de derde klas van de middelbare school. Al vanaf dat zij baby is wordt ze snel boos. En nu zo vlug kwaad wordt, dat ouders het niet meer weten.
Vervolgens vertelt Anneke meer over hoe mensen met autisme omgaan met communicatie. Dat kan best verwarrend, omdat ze dingen soms letterlijk nemen. En ook moeite hebben om flexibel te denken. Hierdoor ontstaan problemen met de communicatie. Als een autistisch persoon bijvoorbeeld planmatig lastig kan denken, dan zijn stap voor stap pictogrammen een uitstekend hulpmiddel.
Ook de executieve functies, zoals bijvoorbeeld; plannen, organiseren, werkgeheugen, flexibiliteit en concentratie zijn bij personen met autisme niet goed afgesteld. Ook treden sensorische problemen (o.a. horen, zien, ruiken) op, waar men over- of ondergevoelig voor is. Vaak heeft heftig negatief gedrag te maken met sensorische problemen.

Over het maken van oogcontact kwamen er veel alternatieven naar voren. Oogcontact is niet af te dwingen (en heel moeilijk is voor ass). Bijvoorbeeld: spreek af naar iemands neus of haar te kijken. En accepteer het feit dat het zo is. Onderzoek ook wat wel werkt. Een vrouw uit de zaal vertelt over haar zoon, waar zij alleen mee kan praten als ze elkaar niet zien, maar wel allebei in dezelfde ruimte zijn.  

De gewone wereld is voor mensen met autisme vaak onbegrijpelijk, onvoorspelbaar en dus beangstigend. Veel mensen reageren op angst door boos te worden. Vaak heftig boos. Hierdoor is het heel belangrijk dat zij een eigen routine en rituelen hebben. Die combinatie is al lastig genoeg, want angstig zijn vanwege onvoorspelbaarheid van de wereld om je heen, en minder grip op je eigen gedrag en gevoel hebben geeft een grotere kans op conflicten. Om dit explosieve gevaar te verminderen, dien je er voor te zorgen dat je kind de wereld om zich heen beter gaat begrijpen. Dat kan alleen als de ouder de wereld van zijn kind begrijpt.
Een ervaringsdeskundige kwam net de volgende tips;

  • Vertel je kind dat het niet in alles goed hoeft te zijn
  • Zeg duidelijk in een conflict dat je boos bent op iemands gedrag. Niet op de persoon zelf.
  • Als je weggaat (als het kind boos is), zeg dat je weer terug komt.
  • Oefen samen met je kind hoe je boos kan zijn. 

Verder kwam tijdens de avond, bij de vraag hoe je uitlegt wat verliefd zijn is bijvoorbeeld, werd de website autsider.net genoemd. Ook kwam geef me de 5 als tip naar voren.

Anneke benadrukt dat communicatie ook heel erg belangrijk is. Wees duidelijk, luister goed, neem de tijd. En geen verhalen over jezelf.
Hierna vertelt Anneke nog over de sociale interacties waardoor alles minder verwarrend en duidelijker wordt. Stel bijvoorbeeld geen open vragen. Natuurlijk zullen er altijd conflicten komen, maar Zie dat als de gang der dingen en niet als je eigen falen of dat van je kind. Probeer prikkels weg te nemen. En straf niet tijdens uitbarsting. Anneke besluit met; houd moed. “Een traag groeiende boom kan zich uiteindelijk tot de hoogste boom ontwikkelen.”

Tijdens haar verhaal beantwoordt Anneke ook diverse vragen vanuit het publiek. Helaas moet er -door het late tijdstip- een einde gemaakt worden aan de avond. Heel jammer, want er zijn zoveel vragen en verhalen die nog verteld kunnen worden.

 

Dan is het tijd voor het 1-minuutje. Diverse mensen komen met tips. En waardevolle informatie.
Nanette bedankt hierna iedereen voor zijn of haar aanwezigheid. En nodigt ook iedereen uit voor de Autipicknick op 1 juli in Alkmaar.
De avond wordt om 22.15 uur afgesloten met een hapje en een drankje. In rap tempo wordt de zaal weer in zijn originele staat teruggebracht. En kunnen we trots terugkijken op een drukbezochte avond.

De presentatie van Anneke is als pdf bijlage toegevoegd.

Download de presenatie van Anneke Eenhoorn.

Uitnodiging Autipicknick

Let op gewijzigde inschrijfperiode !

Aanmelden kan nog tot 24 juni 2017

Autipicknick

zaterdag 1 juli 2017
Van 11.00 tot 14.00 uur

Kom je ook op onze picknick? Het Auticafé Kennemerland en Autstekend organiseren een picknick. Het is voor het hele gezin, dus ook ouders en brusjes!

Eten en drinken: Voor koffie, thee en limonade, borden en
bestek wordt gezorgd. Verder neem je zelf je
favoriete lunch / hapjes mee. Het lijkt ons leuk als er van alles gedeeld wordt met elkaar.

TIP: Picknickkleed of stoelen meenemen

We maken de picknick feestelijk door:
We hebben diverse activiteiten in petto, waar je meer over hoort na aanmelden. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de prikkelgevoeligheid van onze gasten.

Inschrijven kan van 17 mei tot 24 juni door te mailen naar: info@auticafekennemerland.nl
De picknick is tegenover het Opvoedcafé, in de stadstuin van Autstekend, Ridderstraat 9, Alkmaar

Vrijetijdsbesteding en wonen – verslag ACK avond 14-2-2017

Dinsdagavond 14 februari was er een Auticafé in de Juliana van Stolbergschool in Castricum. Het onderwerp was dit keer: vrijetijdsbesteding en wonen. Ron Koppies van Autstekend en KopZorg Marcha Luitjes van Joy Living waren uitgenodigd om een inleiding te houden. Nadat de vrijwilligers en het bestuur de zaal in orde hebben gemaakt, starten we om 20.00 uur. Nanette opent de avond met het vertellen over het programma en waar Auticafé Kennemerland voor staat

Ron Koppies is kinderpsycholoog. Het viel hem op dat als ouders eenmaal met hun kind met gedragsproblemen bij hem kwamen, het moeilijk was om daar de onderliggende oorzaak bij te behandelen. Vaak waren de gedragsproblemen al vergevorderd, dat hij baalde dat hij het kind niet vijf jaar eerder had gezien. Zo kwam hij op het idee om een laagdrempelig opvoedcafé in Alkmaar te starten. De stap naar een psycholoog is groot en zo hoopte hij de kinderen met gedragsproblematiek eerder te zien. KopZorg kwam in 2007 in het centrum van Alkmaar en werd een succes.

Rond 2010 sprak hij met een goede vriend over diens zoon Bram, een jongen met autisme. De vriend had veel opvoedproblemen met zijn zoon, maar wat ze beiden heel leuk vonden en altijd een succes was, was samen koken. Zo kwamen ze op het idee om een kinderkookcafé te starten voor kinderen met autisme. Ze hebben al snel een leuke club kinderen die elke week komen koken met elkaar. Ze leren samenwerken, koken en ze boeken successen. Ook is het fijn voor de kinderen dat ze echt bij een club horen.

Hierna volgt in 2012 een stadstuin, die opgezet wordt door sponsorgeld op te halen met de CityRun in Alkmaar. Op 1 juli 2017 zal hier ook de Auticafé-picknick gaan plaatsvinden.

In 2013 volgt er een studiehuis, waar kinderen met autisme op het voortgezet onderwijs worden geholpen met het plannen van huiswerk en waar een rustige plek geboden wordt om huiswerk te maken.

In 2015 komt er een beschermd-wonen groep fase 1 in Alkmaar.
Ook starten ze een Chill Aut, voor sociale contacten, vanaf 12 à 14 jaar ongeveer. Het is leuk om te zien, dat de groep jongeren een eigen Whatsapp groep is gestart en bij elkaar afspreken om bijvoorbeeld een film te kijken. Ouders staan vaak (met trots) te kijken, dat er ineens vrienden over de vloer komen bij hun kind.

Er komen vragen uit het publiek. Hoe regel je het financieel? Kan je volledig stagelopen bij jullie? Of is het deels via PGB? En ook een belangrijke vraag: Hoe is de doorstroom naar de ‘echte’ wereld? Zijn er kinderen in staat zich te redden in een normaal bedrijf als werknemer? Ron zegt dat er inderdaad uitstroom is, maar niet zonder een soort overdracht. Hij gaat graag langs om toe lichten waar de persoon goed in is en waar eventueel rekening mee gehouden moet worden.

 

Na de pauze is het de beurt aan Marcha Luitjes om ons te vertellen over wonen.

Marcha werkt bij Joy Living als woonbegeleider en heeft zelf ook autisme. Haar zoon heeft autisme en haar vader ook.

Ze begint haar verhaal met een uitleg over vier soorten woonvormen: Gesloten wonen, Beschermd wonen, Groep wonen en Ambulant wonen. In alle vormen is er gespecialiseerde begeleiding.
Marcha legt uit wat de woonvormen de cliënten biedt. En voor wie welke vorm geschikt is. Daarna legt ze uit hoe het voortraject in z’n werk gaat; welke stappen er doorlopen moeten worden. Helaas is er wel een wachtlijst, maar de wachttijd blijft in meestal beperkt. Ze laat foto’s zien van de huizen, dat ziet er erg mooi en huiselijk uit.
Ze besluit haar verhaal met de kernwaarden van Joy Living: Betrokken, Veilig, Ontwikkeling, Doelgericht en Samenwerken.

Dan is het tijd voor het 1-minuutje. Nanette begint met te vertellen dat we informatie hebben over zwemles. We merkten dat die vraag vaak gesteld wordt. De tips zijn:

Zwembegeleiding in Heiloo. Bij zwembad Loos, op zaterdagochtend starten ze om 7.30 uur. Geheel begeleid door vrijwilligers van Stichting Gehandicapten Sport Heiloo, als ouders heb je continu zicht op je kind. Deze begeleiding is vooral bedoeld om kinderen watervrij te maken. 

Zwemles voor kinderen met een beperking bij de Waterakkers in Heemskerk. Twee bestuursleden hebben hier goede ervaring mee. Je zwemt mee met je kind en krijgt samen les van een juf. Op zaterdag. Tijd afhankelijk van het niveau.

Een mevrouw uit het publiek vult aan met de tip gehandicapten zwemles in Castricum, bij de Witte Brug. Van 18.30 uur tot 19.30 uur.

Een mevrouw uit het publiek stelt de vraag of er iemand ervaring heeft met de keuze om zijn jongvolwassen kind definitief te laten afkeuren? En dan een Wajong-uitkering te laten ontvangen, of om dit uit te stellen, met als gevolg dat haar dochter moet gaan solliciteren. Dit lijkt haar geen goed moment voor haar dochter, omdat ze nog maar net de diagnose heeft gehad en ze nu heel andere dingen aan haar hoofd heeft. Vanuit het publiek komen verschillende reacties en advies.

Dan volgt de tip voor Villa Abel, een studiefaciliteit in Leiden.

Annegien, werkzaam bij een fysiotherapeut in Uitgeest vertelt over het Fitkids plan waarmee zij start. Dit is voor kinderen van 6 tot 16 jaar om te starten met sporten. Mocht je niet in Uitgeest wonen en het te ver weg vinden, dan kan je Annegien toch benaderen en zoekt ze samen naar een alternatief in de buurt. De vraag komt of dit onder fysiotherapie valt in de zorgverzekering, maar ze legt uit dat dit onder groepsvorm valt in de zorgverzekering.

Tot slot geeft Mirjam de tip voor Autstede. Autstede is een vrijwilligersorganisatie die weekenden organiseert voor kinderen met ASS en/of ADHD. Wat Autstede onderscheidt van andere initiatieven is dat ouders en broertjes/zusjes ook mee mogen.

Fijn om te zien dat er zo goed gebruik is gemaakt van het 1-minuutje! Mocht u aanvullingen of andere tips hebben kunt u dat altijd in onze (besloten) Facebook-groep delen of mailen naar: info@auticafekennemerland.nl

Samenwerking Auticafé Kennemerland en Joy Living

Logo Joy Living

februari 2017.

Sinds kort zijn het Auticafé Kennemerland en Joy Living een samenwerking met elkaar aangegaan. Beiden hebben gemeen dat zij te maken hebben met autisme. Daarnaast is de gezamenlijke insteek om kennis te delen en te verspreidden en om een netwerk op te bouwen met elkaar. Joy Living is een sponsor van het Auticafe en zij maken de bijeenkomsten mede mogelijk.

Wie is Joy Living?

Joy Living biedt professionele begeleiding op maat voor mensen met autisme in de vorm van een gezellig en veilig ‘thuis’ waarin iedereen gewoon zichzelf kan zijn. De focus ligt bij Joy Living op jong volwassenen; de bewoners zijn mensen met autisme of een verstandelijke beperking tussen de 16 en 38 jaar, met een pgb.
De stichting is in het leven geroepen op initiatief van een groep ouders, die tevergeefs hadden geprobeerd zelf een vorm van begeleid wonen op te zetten. In 2014 is er een locatie in Barsingerhorn geopend en in 2016 is de locatie in Heerhugowaard erbij gekomen.
Het doel van Joy Living is om een huiselijke woonomgeving te creëren voor mensen met autisme en in de begeleiding diverse disciplines van hoog niveau te bieden. Op beide locaties wordt is er 24 uurs bezetting, ook in de weekenden. In ons team zit gespecialiseerd personeel, met onder anderen een pedagoge, gedragsdeskundige, verzorgende-ig en een maatschappelijk werkster. Onze doelstelling is om onze bewoners zelfstandig(er) te laten deelnemen aan de maatschappij, daarom stimuleren wij doorstroom en uitstroom middels onze beschermd wonen, groepswonen en ambulante initiatieven en ons dagbestedingsprogramma: Joy@work. Wij stimuleren het zelfvertrouwen door juist de nadruk te leggen op datgene wat iemand wel goed beheerst.

Joy Living helpt mensen met ASS bij het ontdekken en waarmaken van hun droom. Wij zijn van mening dat iedereen uniek is en een eigen identiteit heeft. Belangrijkste boodschap is dat zij gewoon zichzelf kunnen en mogen zijn. Vandaar onze slogan: Joy Living – Just be yourself.

Joy Living onderscheidt zich door het bieden van een compleet totaalpakket aan in-house disciplines: van autisme begeleiding tot persoonlijke verzorging en pedagogie. Daarnaast bieden wij op onze locaties meerdere woonvormen, zoals: kamers, zelfvoorzienende appartementen en aanleunwoningen. Bewoners kunnen zich ontwikkelen naar een hogere mate van zelfstandigheid en toch op de vertrouwde locatie blijven.
Daarnaast bieden wij individuele begeleiding op maat, ambulant. De begeleider komt op afspraak thuis langs en ondersteunt bij allerlei regelzaken. Om op deze manier de zelfstandigheid te vergroten en weer een doel/missie en een passie in het leven te krijgen.

Door te werken met de kernwaarden: Betrokkenheid, Veiligheid, Ontwikkeling, Doelgerichtheid en Samenwerken, levert Joy Living een zeer hoog niveau aan professionele autisme begeleiding

Ga naar de website van Joy Living en lees meer over onze unieke begeleiding.

Petitie – Logeerhuis Schoorl moet blijven.

Op 1 Juli 2017 gaat het logeerhuis Klein Zwitserland (Van GGZ instelling Triversum) in Schoorl noodgedwongen sluiten. De financiële middelen zijn aanwezig bij de gemeentes, maar worden beperkt aan jeugdwet besteed.

Dit is voor veel ouders/verzorgers en kinderen een grote klap. Dit logeerhuis is voor kinderen met een indicatie kortdurend verblijf, zodat ze 1 weekend in de maand en in de schoolvakantie’s er naar toe kunnen. Ze doen leuke uit stapjes met de kinderen. En de kinderen kunnen met elkaar spelen en zijn niet anders, want iedereen daar heeft zijn eigen beperking.

Ze leren er ook sociale vaardigheden, en samen spelen zo komen ze even uit hun sociale isolement. Ook voor ouders/verzorgers is het fijn, ze kunnen dan even bijtanken of even tijd maken voor eventuele broers of zussen.

Met deze sluiting zijn wij het uiteraard niet eens, en hopen dus ook veel handtekeningen op te halen. Laat uw stem horen “logeerhuis Schoorl mag niet sluiten!”


Inmiddels is er bekend gemaakt dat het logeerhuis een half jaar langer open blijft, tot Januari 2018. Maar we gaan voor veel langer!

Teken de petitie

Ps: Vergeet niet je handtekening te bevestigen
via de link in de email die je krijgt.
(Petitie opent in nieuw scherm)

Autisme en passend onderwijs – Een verslag van een goed bezochte avond.

Onderstaand verslag is gemaakt naar aanleiding van de Auticafé Kennemerland Thema avond van 1 november 2016.


Nadat het bestuur en de vrijwilligers de zaal in orde hebben gemaakt en de koffie staat te pruttelen, komen de eerste bezoekers binnenlopen. Bij binnenkomst loop je eerst langs de uitgebreide foldertafel en boekentafel, waar van alles ligt met betrekking tot autisme. Folders mogen uiteraard meegenomen worden.

Om 20.00 opent Nanette de avond met een korte uitleg van het Auticafé Kennemerland. Annelies Castricum wordt voorgesteld als nieuw bestuurslid en is verantwoordelijk voor de PR van het café.

Vanavond zullen er 2 sprekers zijn: Astrid Ottenheym, Algemeen directeur Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland (ppo-nk.nl) en Katinka Slump (adviesonderwijsrecht.nl), zij is onderwijsjurist en strijdt voor het recht op onderwijs voor ieder kind. Beide dames werken in het belang van het kind.

Astrid begint haar verhaal met de vraag ‘Wat betekend passend onderwijs?’ Er komen verschillende geluiden uit het publiek. ‘Falend onderwijs’ wordt er gezegd maar ook ouders die zeer tevreden zijn.
Astrid legt uit wat er is veranderd sinds de verdwijning van het rugzakje en met de intrede van het samenwerkingsverband sinds Passend onderwijs. En dat de samenwerkingsverbanden lokaal werken, over 1 of meerdere gemeentes. En ze verteld dat elk samenwerkingsverband zelf mag invullen hoe ze werken. Astrid verteld over hoe het gaat in Noord-Kennemerland, in haar organisatie. Als je kind op school tegen moeilijkheden aanloopt, ga je als ouders eerst naar de leerkracht, daarna zal een gesprek volgen met de leerkracht, evt de IBer, de ouders en iemand van het samenwerkingsverband. Samen zoek je naar een passende oplossing voor het kind.
Astrid legt uit waar de grens loopt van Noord-Kennemerland en toont een kaart hoe de samenwerkingsverbanden zijn verdeeld in Nederland.

Na de pauze begint Katinka met een compliment richting Astrid: haar organisatie heeft het heel goed voor elkaar.
Daarna begint ze haar verhaal, Nederland heeft een heel bijzonder onderwijsstelsel. Er is pas een onderwijsplicht sinds 1969. Ze neemt ons mee hoe dat ontstaan is, na de WOII. Dan legt ze uit wat dat nu voor ons betekend en wat er is veranderd sinds Passend Onderwijs zijn intrede heeft gedaan. Ze benadrukt dat er vooral veel ontkenning, angst, macht en kwetsbaarheid is. Ontkenning is een kind dwingen naar een school te gaan waar het zich niet thuis voelt. Ze verteld over een geval van een zwaar autistische jongen die, na een moeilijke en dappere strijd van zijn moeder, wereldonderwijs thuis krijgt. Over actievoerders, klokkenluiders, onderwijsvluchtelingen en vluchtelingen.

Dan verteld ze over de angst voor de leerplichtambtenaar, de jeugdbescherming en hoe de ouders in Nederland hun stem zijn verloren aan de schoolbestuurders. Sommige schoolbesturen zijn zo groot, dat het voor ouders onmogelijk is om iets voor elkaar te krijgen voor hun kind.
Het regulier onderwijs in Nederland is ingericht voor 90% van de jeugd, de overige 10% zijn verdeeld in groepen, zoals kinderen met autisme bijvoorbeeld. Het is een kleine groep, maar toch vind je steun bij elkaar als ouders en wordt je meer gehoord. Maar wat als jou kind zo bijzonder is dat het een eenling is, dan ben je als ouder alleen die voor zijn kind strijdt.
Er volgt een uitleg over welke positie je als ouder hebt in het onderwijssysteem en waar het samenwerkingsverband staat. Ook legt ze uit dat iedere school een budget heeft, waarmee ze bepalen wanneer en wat uitgegeven gaat worden. Vaak komt dit in een gesprek naar voren dat er moeilijk budget te krijgen zou zijn. Dit is het probleem van de school en niet van de ouder. Probeer te voorkomen dat dit probleem bij jou, als ouder neergelegd wordt.

Helaas moet er een einde gemaakt worden aan de avond. Heel jammer, want er zijn zoveel vragen en verhalen die nog verteld kunnen worden. Er wordt gevraagd of er alsjeblieft een vervolg kan komen op dit onderwerp, dat zo leeft.

Hieronder volgen een aantal artikelen die Katinka heeft uitgelegd:

Artikel 23 lid 2 Grondwet
Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van
de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van
onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en
de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander
bij de wet te regelen.

 

Artikel 8 WPO
Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een
ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het
wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de
leerlingen.

 

Art. 29 Kinderrechtenverdrag
De Staten die partij zijn, komen overeen dat het onderwijs aan
het kind dient te zijn gericht op de zo volledig mogelijke
ontplooiing van de persoonlijkheid, talenten en geestelijke en
lichamelijke vermogens van het kind;
op het bijbrengen van eerbied voor de ouders van het kind,
voor zijn of haar eigen culturele identiteit, taal en waarden,
voor de nationale waarden van het land waar het kind woont,
het land waar het is geboren, en voor andere beschavingen dan
de zijne of de hare;

Astrid Ottenheijm

Astrid Ottenheijm

Katinka Slump - © Peter Sneaterse

Katinka Slump

Bericht wordt gearchiveerd op 13-2-2017

Activiteitenmiddag voor jonge mantelzorgers

Socius organiseert samen met MaatjeZ op zondag 19 november 2016 een middagactiviteit voor jonge mantelzorgers van 14.00 tot 17.00 uur in Paviljoen Westerhout, waarbij de ontmoeting met elkaar centraal staat en er twee workshops aangeboden worden.

Als jonge mantelzorger weet jij hoe het is om veel ballen in de lucht te houden.
Zorgen voor een ander is een last en kan veel druk geven. Je hebt niet vaak tijd om leuke dingen te doen.
Toch is ontspanning nodig. Alleen zo kun je op adem komen en straks, vol met energie, weer verder gaan.
Kom daarom op 19 november naar Beverwijk voor een geweldig leuk evenement.
Dat is gratis voor alle jonge mantelzorgers uit Beverwijk, Heemskerk en Velsen.
Zien wij jou daar ook?

 

Aanvullende informatie kan je vinden in bijbehorende flyer, welke je als PDF bestand kunt downloaden.

Bekijk de flyer

Bericht wordt gearchiveerd op 20-11-2016